Czytelnia Akt
Godziny urzędowania:
PoniedziaÅ‚ek : 8.30 – 18.00
Wtorek – PiÄ…tek : 8.30 – 15.30
telefony
(22) 50 91 119, 50 91 846
email: czytelnia@srpragapolnoc.pl
ZASADY JAKIE OBOWIÄ„ZUJÄ„ W CZYTELNI AKT
Z A R Z Ä„ D Z E N I E Nr 34/09
Prezesa SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie
z dnia 01 grudnia 2009 r.
w sprawie utworzenia Biura ObsÅ‚ugi Interesantów w SÄ…dzie Rejonowym dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie
Na podstawie § 554a ust. 1 zarzÄ…dzenia Ministra SprawiedliwoÅ›ci z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania sekretariatów sÄ…dowych oraz innych dziaÅ‚ów administracji sÄ…dowej (Dz. Urz. MS Nr 5, poz. 22, z późn. zm.) oraz § 32 ust. 1 pkt 2 RozporzÄ…dzenia Ministra SprawiedliwoÅ›ci z dnia 23 lutego 2007 r. - Regulamin urzÄ™dowania sÄ…dów powszechnych (Dz. U. Nr 38, poz. 249) zarzÄ…dzam co nastÄ™puje:
§ 1
Z dniem 02 grudnia 2009 r. tworzÄ™ w ramach OddziaÅ‚u Administracyjnego SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie Biuro ObsÅ‚ugi Interesanta (zwane dalej BOI) wraz ze stanowiÄ…cÄ… jego wydzielonÄ… część czytelniÄ… akt. BOI jest punktem obsÅ‚ugi interesantów, o którym mowa w § 554a zarzÄ…dzenia Ministra SprawiedliwoÅ›ci z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania sekretariatów sÄ…dowych oraz innych dziaÅ‚ów administracji sÄ…dowej (Dz. Urz. MS Nr 5, poz. 22, z późn. zm.).
§ 2
OrganizacjÄ™ i sposób dziaÅ‚ania BOI i czytelni akt okreÅ›lajÄ… ich regulaminy, stanowiÄ…ce zaÅ‚Ä…czniki do niniejszego zarzÄ…dzenia.
§ 3
1. Nadzór bieżący nad wykonywaniem zadaÅ„ BOI sprawuje Kierownik BOI.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych zobowiÄ…zani sÄ… do udzielenia pracownikom BOI wsparcia merytorycznego i wymiany niezbÄ™dnych informacji dla sprawnego i kompetentnego prowadzenia obsÅ‚ugi interesantów w SÄ…dzie.
§ 4
ZarzÄ…dzenie podlega ogÅ‚oszeniu na tablicy ogÅ‚oszeÅ„ w budynku SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie oraz umieszczeniu na stronie internetowej SÄ…du.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZASADY OBOWIÄ„ZUJÄ„CE W CZYTELNI
Przyjmowanie interesantów w Czytelni.
Interesanci przyjmowani sÄ… do Czytelni po ich bezpoÅ›rednim przybyciu. Osoby pracujÄ…ce w Czytelni zobowiÄ…zane sÄ… do sprawdzenia danych osoby, która chce zapoznać siÄ™ z aktami, jak również jej statusu, umocowania w sprawie (tzn. czy ma możliwość wglÄ…du do akt sprawy – np. czy jest stronÄ…/uczestnikiem, peÅ‚nomocnikiem strony/uczestnika, czy w aktach sprawy znajduje siÄ™ stosowne umocowanie).
Najczęściej dane te weryfikowane sÄ… tuż przy wejÅ›ciu do Czytelni, gdzie pracownik Czytelni przyjmujÄ…cy zamówienie na akta ma możliwość wglÄ…du do systemu (np. sprawdza, czy wpisane jest odpowiednie nazwisko).
NastÄ™pnie pracownik wypeÅ‚nia druk zamówienia, na którym wpisuje m.in. dane strony, jej status w sprawie, numer dowodu osobistego, godzinÄ™ przybycia itp.
NastÄ™pnie dzwoni do odpowiedniego WydziaÅ‚u, w którego zasobach znajdujÄ… siÄ™ akta sprawy i informuje o przyjÅ›ciu interesanta, a jeÅ›li akta zostaÅ‚y zamówione na dany dzieÅ„ i godzinÄ™ wczeÅ›niej w formie mailowej lub telefonicznie, to najczęściej akta czekajÄ… już na zainteresowanÄ… do wglÄ…du osobÄ™.
Zamawianie akt mailowo lub telefonicznie.
Zamówienie skÅ‚adane przez interesanta w sposób telefoniczny lub mailowy jest rejestrowane w systemie – w grafiku Czytelni, po uprzednim ustaleniu z interesantem kiedy (data i w jakich mniej wiÄ™cej godzinach) przybÄ™dzie do SÄ…du w celu zapoznania siÄ™ z aktami. Informacje te przekazywane sÄ… nastÄ™pnie do WydziaÅ‚ów. Po przybyciu interesant proszony jest o zajÄ™cie wskazanego wolnego stanowiska.
Czas oczekiwania interesantów na akta, to znoszone sÄ… zazwyczaj w czasie do okoÅ‚o 15 min (maksymalnie do póÅ‚ godziny). W przypadku pojawia siÄ™ wyjÄ…tkowych trudnoÅ›ci ze zlokalizowaniem sprawy (np. sprawa w archiwum, akta wypożyczone do innej jednostki) – wtedy czas oczekiwania może ulec zmianie. Interesant jest na bieżąco informowany o zaistniaÅ‚ej sytuacji.
Gdy kontakt z interesantem jest telefoniczny, czy też mailowy, to pracownicy Czytelni dokÅ‚adajÄ… wszelkich staraÅ„ w celu umówienia interesanta na wskazany przez nich - dogodny termin. JeÅ›li akta pozostajÄ… w archiwum gÅ‚ównym, wtedy czas oczekiwania może być dÅ‚uższy gdyż archiwum znajduje siÄ™ w innym miejscu (ul. Kocjana) niż siedziba SÄ…du. Zapoznanie siÄ™ z aktami bÄ™dzie uzależnione od dostarczenia akt.
Interesanci podczas rozmowy telefonicznej proszeni sÄ… o pozostawienie numeru kontaktowego, aby pracownik Czytelni mógÅ‚ powiadomić o koniecznoÅ›ci zmiany terminu zapoznania siÄ™ z aktami sprawy.
Odpowiadanie na maile
Na maile odpowiadają w Czytelni wszyscy pracownicy (w zależności od dyspozycyjności), starając się odpowiadać na bieżąco.
Osoba odpowiedzialna za CzytelniÄ™
Osobą bezpośrednio odpowiedzialną za pracę w Czytelni jest Zastępca Kierownika BOI. Osobą nadzorującą jest Kierownik BOI.
Dodatkowe informacje w Regulaminie na podstawie, którego Czytelnia dziaÅ‚a.
Regulamin
1. Z dniem 02 grudnia 2009r. przeglÄ…danie akt przez osoby do tego uprawnione odbywa siÄ™ w czytelni akt, znajdujÄ…cej siÄ™ w sali nr 41 na parterze budynku SÄ…dzie Rejonowym dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie przy ul. Terespolskiej 15 a.
2. Czytelnia akt w SÄ…dzie Rejonowym dla Warszawy Pragi – PóÅ‚noc w Warszawie jest czynna w poniedziaÅ‚ki w godzinach 8.30 – 18.00 oraz od wtorku do piÄ…tku w godzinach 8.30 – 15.30 z zastrzeżeniem przerw ustalonych przez kierownika.
3. W czytelni akt udostÄ™pniane sÄ… akta spraw wszystkich wydziaÅ‚ów SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi-PóÅ‚noc w Warszawie.
4. Akta do czytelni akt mogÄ… być zamawiane przez osoby zainteresowane osobiÅ›cie w Czytelni, Biurze ObsÅ‚ugi Interesanta, jak również telefonicznie pod numerem telefonu 5091846 lub przesyÅ‚ajÄ…c wniosek drogÄ… elektronicznÄ… na e-mail czytelnia@srpragapolnoc.pl
5. SkÅ‚adajÄ…c zamówienie, należy podać sygnaturÄ™ sprawy, nr wydziaÅ‚u oraz nazwiska (firmy) stron w niej uczestniczÄ…cych, a w przypadku sprawy wielotomowej również numer tomu.
6. Akta przekazywane sÄ… do czytelni po stwierdzeniu przez kierownika odpowiedniego sekretariatu czy osoba zamawiajÄ…ca ma prawo wglÄ…du do akt i czy akta mogÄ… być udostÄ™pnione interesantowi. Powyższe ustalane jest wstÄ™pnie przez pracownika czytelni telefonicznie, nastÄ™pnie sporzÄ…dzana jest przez niego notatka bÄ™dÄ…ca zamówieniem akt. Po weryfikacji danych Kierownik sekretariatu wydaje akta do Czytelni co jest równoznaczne z udostÄ™pnieniem akt interesantowi do wglÄ…du. W przypadku stwierdzenia braku uprawnienia interesanta do wglÄ…du do akt kierownik sekretariatu nie przekazuje akt do czytelni i zawiadamia o tym pracownika czytelni, który informuje interesanta o koniecznoÅ›ci uzyskania zgody PrzewodniczÄ…cego WydziaÅ‚u na wglÄ…d do akt.
7. Przed skorzystaniem z czytelni akt osoby korzystajÄ…ce majÄ… obowiÄ…zek:
- pozostawić w szatni okrycia wierzchnie,
- okazać osobie obsÅ‚ugujÄ…cej czytelniÄ™ akt dowód tożsamoÅ›ci,
- zÅ‚ożyć czytelny podpis w wykazie osób przeglÄ…dajÄ…cych akta znajdujÄ…cym siÄ™ na wewnÄ™trznej stronie obwoluty akt (wpis ten jest jednoczeÅ›nie zobowiÄ…zaniem do przestrzegania regulaminu czytelni).
8. Akta spraw znajdujÄ…cych siÄ™ w wydziale lub archiwum udostÄ™pniane sÄ… w miarÄ™ możliwoÅ›ci niezwÅ‚ocznie. Akta spraw, których udostÄ™pnienie w danej chwili nie jest możliwe, udostÄ™pniane sÄ… w terminie ustalonym przez osobÄ™ obsÅ‚ugujÄ…cÄ… czytelniÄ™ akt z wÅ‚aÅ›ciwym wydziaÅ‚em.
9. Osoby zainteresowane przeglÄ…daniem akt w czytelni majÄ… prawo do zamówienia wiÄ™cej niż jednych akt, jeÅ›li istnieje taka potrzeba. MogÄ… jednak zapoznawać siÄ™ jednorazowo tylko z jednymi aktami z jednego wydziaÅ‚u. W celu przejrzenia kolejnych akt interesant obowiÄ…zany jest zwrócić akta dotychczas przeglÄ…dane, wówczas mogÄ… zostać wydane mu kolejne akta.
10. W czytelni można korzystać z wÅ‚asnych materiaÅ‚ów i sprzÄ™tu po wyrażeniu zgody przez osobÄ™ obsÅ‚ugujÄ…cÄ… czytelniÄ™ akt.
11. Wydanie kserokopii dokumentów z akt sÄ…dowych możliwe jest po zÅ‚ożeniu zamówienia, wniesieniu stosownej opÅ‚aty. W kwestiach budzÄ…cych wÄ…tpliwoÅ›ci, czy wydanie kserokopii z akt sÄ…dowych jest dopuszczalne, decyzje podejmuje PrzewodniczÄ…cy WydziaÅ‚u.
12. Wykonanie fotokopii dokumentów znajdujÄ…cych siÄ™ w aktach możliwe jest bez dodatkowej opÅ‚aty, pod nadzorem pracownika obsÅ‚ugujÄ…cego czytelniÄ™. W kwestiach budzÄ…cych wÄ…tpliwoÅ›ci decyzje podejmuje PrzewodniczÄ…cy WydziaÅ‚u.
13. Poza wyjÄ…tkami przewidzianymi powyżej, zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek czynnoÅ›ci w stosunku do akt poza ich przeglÄ…daniem, a w szczególnoÅ›ci ich niszczenie, uszkadzanie, czynienie w nich adnotacji (podkreÅ›leÅ„, zakreÅ›leÅ„, notatek) oraz wynoszenie akt poza czytelniÄ™.
14. Osoby, którym zostaÅ‚y udostÄ™pnione akta, majÄ… obowiÄ…zek poszanowania udostÄ™pnionych akt. Wszelkie zauważone uszkodzenia akt powinny być zgÅ‚oszone osobie obsÅ‚ugujÄ…cej czytelniÄ™ akt.
15. Osoby czytajÄ…ce akta zobowiÄ…zane sÄ… do zachowania ciszy i niezakÅ‚ócania pracy innych osób. Na terenie czytelni akt zakazane jest korzystanie z telefonów komórkowych oraz spożywanie posiÅ‚ków i napojów.
16. Osoby czytające akta maja obowiązek stosowania się do niniejszego regulaminu oraz zaleceń i uwag osoby obsługującej czytelnię.
Informację opublikował: Konrad Popiołek
Czas wytworzenia informacji: 08.12.2010
Dokument oglÄ…dany razy: 5 698